Kifogyhatatlan a magyar zenei tehetségek tárháza

Interjú Dr. Vigh Andrea Liszt-díjas hárfaművésszel, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorával, a Junior Prima Díj magyar zeneművészet kategória zsűrijének elnökével, aki még az egészen váratlan művészi kihívásoktól sem riad vissza. 2019. június 27., csütörtök


2013. november 1-től látja el a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektori feladatait. Ön az első hölgy az Akadémia történetében, aki ebbe a megtisztelő vezető pozícióba került. Mit tart a legfontosabbnak a Zeneakadémia tevékenységével és a megbízásával kapcsolatban?
 
V.A.: Igen, ez a történet messzire nyúlik vissza, hiszen már 14 éves koromtól rendszeres kapcsolatom van a Zeneakadémiával. Az alapfokú zeneiskola elvégzése után a Bartók Béla Konzervatóriumban tanultam. Az akadémiára először diákként, később tanárként jártam, illetve elődöm, dr. Batta András rektor úr mellett éveken keresztül rektor-helyettesként, az oktatási terület felelősekéntvettem részt az intézmény feladatainak ellátásában.

A Zeneakadémia épülete 2013. október 22-én megújult, ezzel együtt bővültek a tevékenységek: az oktatás mellett a hangversenyszervezés is rendszeres és hangsúlyos területté vált, ami természetesen komplexebb kihívást jelent. Az oktatás és a koncertezés összefüggő terület, nem lehet szétválasztani. A Zeneakadémia Nagyterme a világ egyik legszebb és leghíresebb hangversenyterme, ahol világhírű művészek előadását hallgathatják meg díjmentesen a diákok a 2. emeleti karzatról. Ebből rengeteget tanulhatnak, de a fellépő művészekre is inspirálóan hat, hogy szakértő közönség előtt játszhatnak. A koncerteken a művészek mindig kiemelt figyelemmel kísérik a fiatalok jelenlétét és érdeklődését, ami különlegessé teszi a hangversenyek hangulatát.

A rektori pozíció betöltése és az ehhez kapcsolódó feladatok ellátása óriási felelősség, egyben nagyon nagy megtiszteltetés számomra. Az iskola ebben a tanévben ünnepli 140. évfordulóját, Liszt szelleme  velünk él, hiszen a tanárok kézről-kézre adják át a tudást, mondhatnám úgy is, hogy Liszt unokái, dédunokái tanítanak. A világból ezért fokozott figyelem irányul ránk, hiszen ezt a tudást egyedül itt találják meg a professzionális muzsikus életre készülő fiatalok. A hagyományok őrzése mellett a Zeneakadémia rendkívül innovatív, nyitott a kortárs művészetekre és a nemzetközi projektekre egyaránt. Zeneszerzés tanszékünkön a klasszikus zeneszerzés mellett megtalálható az alkalmazott és elektronikus zeneszerzés is. Számos tengerentúli, európai, ázsiai – főleg japán – egyetemekkel van folyamatos együttműködésünk.

(fotó: Felvégi Andrea)

Mit gondol a Junior Prima Díj presztízséről, mennyire ismert és elismert a díj szakmai/művészeti körökben? Milyen támogatást ad ez véleménye szerint a fiataloknak?

 
V.A.: A Junior Prima Díj területén is megmutatkozik, hogy kifogyhatatlan a magyar zenei tehetségek tárháza. Minden évben sokat küzdünk azzal, hogy kiválasszunk 10 fiatal győztest a sok-sok tehetség közül, akik egyébként mind méltóak lennének a díjra.
Hatalmas a presztízs értéke a Junior Prima Díjnak, a fiatal művészek a legnagyobb elismerésként tartják számon. A díj óriási segítséget nyújt a fiatalok pályakezdéséhez mind anyagi mind erkölcsi vonatkozásban. A nagyon jelentős anyagi támogatást versenyeken való részvételre, esetenként hangszervásárlásra is fordíthatják. Sokat tesznek azért, hogy még jobbak és jobbak legyenek, hogy elnyerhessék a Junior Prima Díjat. 

A többi kategóriához hasonlóan a magyar zeneművészet kategóriában is először 2007-ben adták át a Junior Prima Díjat a kiemelkedő tehetségű fiatal magyar zeneművészeknek. Szerveznek olyan különleges eseményt, ahol megjelenhetnek a díjazottak a díjátadót követően is?
 
V.A.: Igen, van egy koncertsorozat szintén az MVM Zrt. támogatásával, ahol többen is lehetőséget kapnak a Junior Prima Díj nyertesei közül. Ez már tradíció, hogy helyzetbe hozzuk őket. A fiataloknak nagyon nagy dolog, hogy Junior Prima Díjasként állhatnak a színpadra, izgulnak és rengeteget készülnek rá. Nekünk pedig természetesen fontos, hogy minél nagyobb nyilvánosságot kapjon a Junior Prima Díj és a tehetségek.

Hogyan történik ennek a koncetsorozatnak a szervezése, illetve mikor és hol rendezik?
 
V.A.: Miután kihirdettük a Junior Prima Díj nyerteseit, a koncert rendezői megkeresik és felkérik őket, hogy vegyenek részt a tervezett koncertsorozaton. A koncerteket kb. másfél évvel korábban hirdetik meg, így a 2016-os koncerteken 1 koncert még csak úgy szerepel, hogy „2015-ős győztes hangversenye”. A további 2015-ös győzteseket 2016. elején hirdetjük meg a 2017-es év koncertjei között. Ezek a koncertek meghirdetett jegyes koncertek és általában több különböző helyszínen kerülnek megrendezésre: 2015-ben és 2016-ban pl. a Bartók Béla Emlékházban és a Festetics Palotában lesznek a koncertek. Igyekszünk változatosságot teremteni a művészek felkérésénél, így a legkülönfélébb hangszerek kerülnek be a koncertek programjába. A sorozat mindig januárban indul és decemberben ér véget, itt is áttértek a rendezők a naptári évben való bérletek meghirdetésére. 2015-ben és 2016-ban egyaránt 4-4 koncert kerül megrendezésre. A koncertek pontos programokkal megtekinthetők a rendező honlapján, a www.jakobikoncert.hu honlapon.

Nagy gyakorlata és tapasztalata van a zsűrizésben és a tehetségek kiválasztásában, hiszen Ön a walesi, a gödöllői, a belgrádi, a szegedi és az arles-i nemzetközi hárfaversenyek zsűrijének is rendszeres tagja, valamint az 1999-től évente megrendezésre kerülő Gödöllői Nemzetközi Hárfafesztivál alapítója és művészeti vezetője. Mit gondol a jelenlegi Junior Prima jelöltekről? Mennyire volt nehéz dolga a zsűrinek?

V.A.: Ismét nagyon erős volt a mezőny, és mint említettem, korábban is mindig nagy kihívás volt számunkra, hogy meghozzuk a döntést. Úgy érzem, nagyon korrekt és,  – racionális értelemben is – hasznos eredmény született. A zsűri tagjai, így én is, mindegyik pályázót, aspiránst, aki felkerült erre a jeles listára, ismerjük személyesen, és pontosan tudjuk,, hogy magas színvonalat képviselnek. Nagyon szimpatikus számomra, hogy a kiválasztottak eloszlása széles fedettséget mutat, hiszen a döntés nem egy-egy hangszerre, vagy egy-egy területre összpontosult, hanem a jelöltek lefedik a teljes klasszikus és jazz vonalat is. Azt gondolom, ez is mutatja, mennyire jók a jelöltek. Ha ez nem így lenne, ez az egyensúly elbillene valamelyik oldalra. Mivel hál'istennek minden területről erős tehetségek bukkannak fel, igazságos és kiegyenlített lehetett a döntés, ami a nehéz választás ellenére megkönnyíti a munkánkat.
 
Immár hagyomány, hogy minden év októberében világhírű hárfások látogatnak el Gödöllőre az MVM Koncertek keretében. Október 9-11. között már 17. alkalommal kerül megrendezésre a Királyi Kastélyban a Gödöllői Nemzetközi Hárfafesztivál. Ezen az eseményen úgy tudjuk, hogy idén elmarad a koncertje. Mikor és hol láthatjuk, hallgathatjuk meg Önt legközelebb?

V.A.: Igen, ez igaz. Ennek van egy érdekes története. A Gödöllői Nemzetközi Hárfafesztiválról tudni kell, hogy mivel világsztárokat hívunk meg, előre dolgozunk legalább két évre, és az eseményt is korán meghirdetjük. Tavaly Jana Bouskovának, aki a világ egyik legismertebb és legnagyobb tiszteletnek örvendő hárfaművésze, begyulladt a hüvelykujja, így nem tudott színpadra lépni. Ez a szólóestje előtt fél órával derült ki: éppen autóval tartottam Gödöllőre, amikor kaptam tőle egy telefonhívást és sírva közölte, hogy nem fog tudni fellépni. Teljes teltház volt, alig volt fél óra a kezdés előtt, teljesen váratlanul ért a hír. Végül a megoldás az lett, beugrottam helyette és adtam egy szólóestet. A koncert előtt mindketten kimentünk a színpadra és elmondtuk, mi történt, én magyarul, ő angolul és mindenkit nagy szeretettel marasztaltunk, azonban azoknak, akik Jana Bouskovat szerették volna látni, megadtuk a lehetőséget, hogy a tavalyi jeggyel meghallgassák őt a fesztiválon idén.
Így most Jana visszajön és az én szólóestem helyén megtartja a saját szólóestjét, szóval én most ezért nem játszom.

Cserében a felszabadult időmben Mesterkurzust tartok, mindazon hárfások számára, akik nem az én tanítványaim. Itt azok, akik a legügyesebbek, a vasárnap délelőtt rendezendő fiatal tehetségek koncertjén is felléphetnek, melyen a Zeneakadémia legjobb növendékei, valamint az Országos Hárfaverseny két kiemelt díjazottja is szerepel. Vannak közöttük egészen picik is, 10 évestől egészen 23 évesig. Ez egy nagyon izgalmas és érdekes előadásnak ígérkezik, ami szintén mindig teltházas.

Legközelebbi fellépésem október 5-én lesz a Zeneakadémia Nagytermében, a Lion's Club karitatív rendezvényén Szabadi Vilmossal, Onczay Csabával, Falvai Sándorral. (http://www.lions.hu/lions-galakoncert-a-zeneakademian.html). A következő nagy koncert pedig december 17-én lesz a Liszt Ferenc Kamarazenekarral szintén a Zeneakadémia Nagytermében.(http://zeneakademia.hu/hu/klasszikus/-/program/remekmuvek-3-tetelben--mozart-est-20151217-1930)

A kettő között november 7-én gyerekkoncertet is tartok a Festetics Palotában. Ide interaktív foglalkozásokkal, koncerttel, hárfabemutatóval várjuk a kisebbeket és avatjuk be őket a hárfa és a hárfairodalom rejtelmeibe. Szóval elmondhatom, hogy bár a munka sok, de úgy érzem, teljes az életem.
Lap tetejére